Hoe ben ik hiertoe gekomen ?

Geboren in het hart van Amsterdam, aan het einde van de 2e wereldoorlog, groeide ik op in deze grote drukke stad met veel ontwikkelingen op het gebied van vervoer en transport. Mijn opleiding werd dan ook de automotive richting met als doel, speciale bedrijfswagens en autobussen. Na mijn diensttijd ging ik werken bij een grote Engelse bedrijfswagen - en autobussen leverancier met een eigen assemblage in de Benelux. Als hobbies en sporten vermaakte ik mij met basketball, honkbal, autosport en fietsen, waarbij de "grote doorbraak" nooit echt kwam. Dus richtte ik mij maar vooral op mijn maatschappelijke carrière en wanneer ik nog wat tijd over had, was de sport ook echt wel belangrijk. Derhalve is mijn leven druk, maar enorm leuk en kwamen er met enige regelmaat hoogtepunten in voor. Ik ben daardoor zeker de persoon geworden, die ik nu nog ben, met oog voor oplossingen en niet lang blijven vastzitten in mogelijke onoplosbare problemen.

Mijn werkzaamheden binnen de 2-wieler sector zijn pas echt begonnen vanaf 1984 bij Raleigh Nederland in Amsterdam. Bij dit bedrijf kwam ik in contact met Jan Derksen junior, die mij de liefde voor fietsontwerpen heeft bijgebracht. In 1986 werd ik door Yamaha Motor ingelijfd bij de 2-wielerafdeling en kreeg ik, naast Yamaha producten, ook te maken met MBK Industrie - Reseau Motobécane, waarvan Yamaha Motor de eigenaar was geworden. Een andere aanpak en een meer mondiale modellen reeks, resulteerde in de Fiets van het Jaar 1989 met de MBK Randoneur 18, die door Oense van der Meulen  (InterCycle Zwitserland) en mijzelf werd ontworpen. Daarna ging het rap, ik was bezig met de Yamaha PAS, KHS Bicycles, Tifanny 25, Yamaha / Purple Point motoralarmsystemen en nog veel meer, vóóral op fietsgebied. De eervolle uitverkiezing van de KHS Montana Comp S (inclusief Rond voorvork) in 1992 was daar een exponent van. Door interne re-organisaties bij de Yamaha Motor Groep heb ik uiteindelijk in 1994 Interbiking opgezet met de enthousiaste hulp van mijn toenmalige rechterhand Nel de Hamer-Bentschap Knook en daarmee met succes KHS Bicycles en FREE AGENT in Europa gelanceerd inclusief veel andere nieuwe producten, zoals bijvoorbeeld de Calvin Easy Boarding ( een ultra lage instapfiets met 26" wielen voor oudere fietsgebruikers ). In deze periode is er veel gebeurd in ons bedrijf, nieuwe ontwerpen van fietsframes in staal, titanium en aluminium en veel nieuwe toepassingen van onderdelen en techniek. De opzet van Bike Motion Plus in de Jaarbeurs in Utrecht, de oprichting van de Europese Fietsen Importeurs (EBIA), assemblagelijnen, test & trainingslocaties en werkplaatsen opgezet / ingericht en nog veel meer totdat ik op 62 jarige leeftijd onderdelen van mijn bedrijfje verkocht en alleen nog consultancy werkzaamheden ging uitvoeren voor o.a. Be-One, SpartaSugino, LIFU, Yamaha en ook Bridgestone Cycle Corp. in Japan, waarmee we o.m. fietsen met de betere, zelf spannende snaar-aandrijving "Beltrex" lanceerde. Met dit drukke leven had ik nagenoeg niet in de gaten, dat mijn leeftijd maar vorderde en ik ineens de AOW-leeftijd had bereikt. Door de vrijheid èn de vrije tijd, die deze status met zich meebracht, kon ik mij met hart en ziel mijn passie voor fietsen nog meer doorontwikkelen en daarbij jonge en oudere ondernemers helpen en adviseren.  En in die fase ben ik nu nog steeds, ook in 2020 met veel plezier, bezig.

Dus, bij deze een waarschuwing ; U bent van deze senior ondernemer nog niet af ..... !

 Ramon Sterker

Hierbij een foto van de allround schaatskernploeg in 1988 te Heerenveen, die o.b.v. sponsoring met MBK mountainbikes ging rijden. 

 


Mijn passie

 

 

 

Nieuwe fietstoepassingen bedenken en speciale materialen zoeken zijn een belangrijk onderdeel geweest van de producten, die ik in het verleden heb bedacht, samengesteld en ontworpen. 

 

Of het nu een speciale buis werd in een fietsframe, zoals de Delta Linear onderbuis  of een vakantiefiets, die de Fiets van het Jaar 1989  werd, het moest altijd wel een "tikkeltje" anders en vernieuwend zijn.

 

Ook de introductie van speciale onderdelen op een gebruiksfiets (stadsfiets) was een belangrijk fenomeen, zoals bijvoorbeeld de hydraulische velgremmen in 1988 en de zadelpenlift  plus de zelf-spannende snaaraandrijving in 2004.  

 

Onvrede bij diverse kleinere fietsimporteurs (die aangesloten waren bij de RAI vereniging) heeft mij er ook toegebracht om een vernieuwende opzet te bedenken voor een sportief fietsevenement in het midden van Nederland. En dat werd (met medewerking van diezelfde kleinere importeurs, Jan de Rooij Producties & Mountainbike Plus) met succes de Bike Motion Plus, toen jaarlijks gehouden in oktober, nu bekend als Bike Motion Benelux.

 

En ja, ik vind (be)werken leuk en vooral als het over het in Nederland zo populaire, fietsproduct gaat. En dat product met z'n vele onderdelen moet optimaal en veilig gebruikt kunnen worden, daarom is de service zo belangrijk en......, die moet dan ook leuk en betaalbaar blijven !

 

Daarom  www.goedkopefietsreparaties.nl